När svenska folkskolan infördes 1842 fanns motståndet på flera håll. Kyrkan var emot. Konservativa politiker var emot. Och många föräldrar protesterade - barnen behövdes ju för arbete på gården! Skolans uppfostrande roll ansågs vara ett intrång i föräldrarnas inflytande över barnen.
Ett av statens syften med obligatorisk skolgång var faktiskt att kontrollera en växande befolkning och att stävja uppror och oroligheter. När jag själv studerade i Singapore för några år sen berättade en god vän från Indonesien att många blodiga uppror i hans hemland berodde på just det - människor utan (ut-)bildning som lurades att ingå i kravaller och plundringar. Det var t ex vanligt att uppvigla fattigt folk och sen ge dem några dollar för att de skulle gå bärsärkagång. Bondfångeri i sin värsta form.
Men ... under tiden för införandet av den svenska folkskolan fanns också en äkta tro på att folkbildning ledde till demokratisering. Liberalerna hade insett att människans frihet skapas genom kunskap. Ett barn som styrs helt av sina föräldrar blir inte plötsligt fritt vid 18 års ålder. Det fria valet bygger på en förmåga att välja och ett kritiskt förhållningssätt till de val som står till buds.
Så ... 2009 infinner sig några intressanta frågor om skolan och friheten:
- Om föräldrarna väljer skola åt sina barn, t ex en religiös friskola, ges då barnen samma chans till ett fritt val av liv och tro?
- Är skolans uppfostrande roll fortfarande ett sätt för staten att foga oss alla in i rådande statsskick och lagar?
- Ska skolbarn fritt få bära religiösa symboler såsom slöja i den fria svenska skolan?
Ska föräldrarna få välja skola?
Friskolereformen har gjort mycket gott för Sverige. Ungdomar får äntligen chansen att välja och lärare och pedagoger får äntligen chansen att satsa och att tjäna pengar. Luften känns friskare att andas i Skolsverige. Att sen barn och ungdomar ofta förlitar sig på sina föräldrar i valet av skola är inte konstigt.
Men vi har fått religiösa friskolor på köpet. Det är något jag i grunden är emot. Ett land med religionsfrihet kan inte låta skolan styras av specifika trosinriktningar. Det spelar ingen roll att även religiösa friskolor måste följa skollagen. Deras bärande idé är religion - en viss religion - och det är emot hela tanken att ge barn och ungdomar en chans att välja själva i livet.
Så svaret på frågan om föräldrarnas val av skola åt sina barn är - Ja, så länge det inte rör sig om religiösa friskolor.
Är skolan fortfarande statens sätt att foga befolkningen?
Blir vi styrda till goda medborgare via obligatorisk skolgång i nio år? Ja, till stor del. Vi får t ex lära oss att demokrati är bäst, att pengar (dvs abstrakta tillgångar) är bra och att det finns lagar och straff att förhålla sig till.
Många gånger går skolan för långt. Som när jag i nian fick lära mig att staten ska stävja lågkonjunkturer med investeringar. Det är princip att säga åt barn att en viss gren av nationalekonomi är sanningen. För att inte tala om drogundervisningen som var grovt överdriven. Visst, skräckhistorierna höll säkert en del borta från alkohol och marijuana men var de sanna? Njae.
För egen del tycker jag skolan främst stympade mina drömmar och idéer om något annat än ett liv som arbetstagare. "Klipp dig och skaffa dig ett jobb!" var liksom grundbudskapet. Nu talar politiker allt oftare om vikten av att lära ut entreprenörskap. Fler måste utveckla egna idéer om vi ska få några nya Ericsson och Volvo.
Så svaret på om skolan är ett statligt instrument för att styra befolkningen så svarar jag - Japp, bland annat.
Slöja - ett fritt val?
Så sista frågan då ... ska barnen få välja fritt vad de har på sig, inklusive religiösa symboler?
Först vill jag då ge en kort tillbakablick till den "fria" skola jag gick i. Där var trycket stenhårt på vad man skulle ha på sig! Hur jeansen skulle se ut. Vilken ryggsäck man hade. Vilken parfym man sprayade på sig efter idrotten. Vilket märke det var på kalsongerna. Vilka skor man hade på fötterna. ... Särskilt fritt var det inte.
Slutsatsen blir då att de som skriker att slöjor ska förbjudas på svenska skolor borde stå för skoluniform. Det är det enda sättet att frigöra barnen från alla pekpinnar om kläder. För egen del är det en helt OK åsikt även om jag inte delar den.
Utan skoluniformer så tycker jag att diskussionen om slöjor faller. Visst, slöjan är nog i botten en symbol för ett manssamhälle. Visst, det är föräldrarna som valt åt barnen. Men hallå, hur mycket bättre mår tjejerna av att det blir ett jättebråk om det? Satsa istället på att skolan de går på ger dem kunskaper och självförtroende nog att välja själva. Slaget om slöjan avgörs när tjejen i fråga blir myndig - det är då skolan måste ha hunnit ge henne en chans till frihet.
Referenser
"Skolstart – den svenska folkskolans historia"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar