lördag 28 mars 2009

USAs ekonomi och Kinaskulden

Ni kanske såg SVTs "Superskulden" i januari, en amerikansk dokumentär om USAs ekonomiska kris, med originaltiteln "I.O.U.S.A"?

Igår tipsade min kollega Erik mig om PBS nya dokumentär "Ten Trillion and Counting". Den täcker USAs ekonomiska utveckling under Bush d.ä., Clinton, Bush d.y. och Obamas första tid vid makten. Ämnet är ett av politikens fundamentala problem -- väljarnas krav på offentliga förmåner och låg skatt. Ett brännande ämne i en kris där fler och fler behöver statligt stöd och ekonomin behöver ökad konsumtion, dvs lägre skatter och avgifter.

USA har "löst" sina ekonomiska problem genom att låna, främst från Kina och Japan. Säkerheten för lånen har varit den stora amerikanska ekonomin. Men som dokumentären nämner så har Kina börjat vackla i sin tro på USAs ekonomi. Nu senast ifrågasatte man dollarn som dominerande världsvaluta. Kina har placerat cirka 20 000 miljarder kronor i dollarbaserade värdepapper. Svajigt.

Se PBS dokumentär online: "Ten Trillion and Counting". Den är bra.

2 kommentarer:

Levsa sa...

Jag kan rekommendera Johan Norbergs bok "En perfekt storm : hur staten, kapitalet och du och jag sänkte världsekonomin" som kom ut nyligen. Jag har precis börjat läsa och det är mycket intressant läsning. Sista kapitlet finns att läsa här:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200903/30/20090330113015_Realtid783/20090330113015_Realtid783.dbp.asp

John Wilander sa...

Ja, brorsan hade med den hem till Köping under påsken. Läste några sidor. Verkade bra.